اگر دیروز شاخص کل باز هم ریزش داشت و به سطح حمایت می رسید امروز و فردا شاهد بازار سبز و رشد شاخص بودیم که خیلی بهتر بود اما رشد دیروز کار رو خراب کرد و امروز و فردا احتمالا ریزش خواهیم داشت.


نقل است که مسئولین در تلاش اند به زور بازار رو پایین بکشن و از هر حربه ای تونستن استفاده کردن از گفتن وجود حباب تا فروش تهدی تا کاهش دامنه نوسان تا عرضه همزمان عرضه های اولیه.


میگن که با روند دوست باشید و همراه بازار و روند باشید. روند بازار یعنی شاخص کل. شاخص کل احساس حاکم بر بازار رو تعیین میکنه. احساس امنیت یا احساس استرس و اضظراب. شاخص کل که مثبت باشه یعنی افزایش تقاضا و ورود پول و سبز پوشی اکثر نمادها و احساس امنیت سهامدار. بر عکسش شاخص منفی یعنی احساس ترس و اضطراب و خروج سرمایه و قرمز پوشیدن اکثریت نماد ها.

شاخص کل یعنی روند. روندی که قدرتش بر روند خود سهم ها میچربه و زورش بیشتره.

یکی شدن روند کلان (شاخص کل) و روند سهم موجب تشدید قدرت روند سهم میشه و برعکسش موجب اختلال در روند سهم میشه.

مثلا سهمی که روند صعودی داره وقتی بازار مثبت باشه، شاخص کل مثبت باشه، با قدرت بیشتر و سریع تری به سمت هدف حرکت میکنه. اما همین سهم اگر با روند ریزشی بازار و شاخص مواجه بشه، روند صعودیش با اخلال مواجه میشه و با سرعت کمتر و فروش های هیجانی ناشی از روند ریزشی بازار دیرتر و سخت تر به هدف قیمتیش میرسه.

در مورد روند نزولی هم همین موضوع برقرار هست. روند نزولی یک سهم وقتی با روند ریزشی بازار همراه بشه، قدرت بیشتری میگیره و ریزش شدیدتر و سریع تری رو شاهد خواهیم بود به طوری که PRZ ها هم جلودار ریزش نمیشن و در خیلی از مواقع بی اعتبار میشن. اگر روند بازار مثبت باشه این اصلاح سهم یا ریزش سهم دیرتر انجام میشه و حرکت کند تری خواهد داشت.